MY 60 YEARS BIRTHDAY 60 års fødselsdag

HOW I WILL CELEBRATHING ?

(Dont really know)

I recieve a online cake today..i share with every body of course.

The Cake are made of Babacar Ndiaye from Senegal thank you.

And a Video Greating from Ivan Youtube

And from all friends on Facebook

Samlet 350 av over 700 fødselsdagen hilsener på YouTube.TAKKER!

This is ME.

Coming more...but translation to english later.

Bildet er tatt i Meru,i Kenya.  Der eg fikk se hvordan de høstet kaffe og Tea. Bildet ble tatt bare for moroskyld.

JEG BLIR 60 ÅR 23 FEBRUAR.

Så tenkte å blogge litt om meg selv og et lite resymé om mitt liv. Legger inn noen bilder random.

Det er så populært med online bursdag selskap, så da får jeg prøve å holde meg til den nye trender og feire via Internett og distansene.

MItt livs RESYMÉ

Om du er interessert, kan eg fortelle..litt om meg selv og mitt liv.

Født i 1961 på Volda sykehus, vokste opp på Sandøy ,der eg hadde en fantastisk oppvekst. Alltid havsalt i håret og blodet..og var ute stort sett alltid, hele øya var leike plassen min.

Sandsøy, En flott øy, ute i havgapet, ble kallet for kystens perle .

Sandsøya på bildet,   eg har dykket rundt hele øya. Svømt inn og ut av hver en vik,rundt hver en holme og skjær, dypere enn 50 m.  Har vandret hele fjæra rundt øya mange ganger,vert på alle fjell topper og knauser.

Fikk min første båt når eg var 4,så lærte tidlig hva havet var, ro rundt blandt holmer og skjær. Stikke flyndre og fiske småsei..

DEN FRIHETEN,  bare det å kunne springe i fjæra sammen med hunden min,besøke venner, leike cowboy og indianer etc.savner eg aller mest, ønsker at andre barn skulle kunne få ha en slik barndom.

Sommerene på gården hos bestemor og onkel. Der eg lærte å melke, sende dyr på beite, høste, jakte, fiske i elva, og hesje.

Ikke det at eg hesjet så mye..det var mere å leike seg, gjemme seg i hæsene. Mange gode minner fra livet på gården..

(bildet av hesjing, for illustrasjon)

Skoletiden var flott, alltid noen aktiviteter i og etter skolen. Men var ikke den ivrigste med lekser..

Lærte å sykle på mammas sykkel, rakk ikke verken opp eller ned,stod på pedalene.

Fikk min første moped når eg var 11, en puch trømoped fra onkel. Det ble mest skruing og trøing,men artig var det.

Min første bil fikk eg før eg  var 12.

En gammel 12 M som ikke gikk. Så vi samles mange venner,og skrubbet rundt på den, helt til eg en dag eg reparerte den...og vi kjørte rundt på sandstranden..

Men måtte selv fikse og skrue for å få start. Siden dengang har eg kjørt bil..

Min flotteste bil kjøpte eg i 86.. en 57 Lincoln

I 1976,fikk eg jobb på Myklebust Mekaniske. Her en av de første båter eg var med å bygge fra start Coaster Debby

Denne båten har mange fotavtrykk fra meg, td. Laget masteposten og monterte navnet ..

Der eg lærte å bygge båter. Sveising,brenning, skrog,spant, ombygging, maskiner,rør,styrlast,kjøl og shuttle, Rsw ,astic..ja,alt som er på et skip fikk eg lære. Noen fantastiske kollegaer ,et arbeidsmiljø som aldri kan erstattes,en tid som ikke kommer tilbake.

Det var venner og kollegaer med store bokstaver. Savner Myklebust gjengen ..

1980 tok eg over en Brøyt, og jobbet noen år med graving,sprenging,vannverk mm.

Fikk en helt ny Brøyt XL TLII ,og fikk lære alt fra grunnen av. Fikk æren av å jobbe sammen med en av de første heltidsansatte kvinner innen maskinentreprenør bransjen.

En Fantastisk kollega.

Eg fikk lære å håndtere dynamitt,sprenge grøfter og tomter.

Eg fikk dykker sertifikat og utført et par tusen dykk rundt om i Norge, mem etterhvert fikk eg mindre tid og har nå lagt hobbyen på hylla.

Her er fangsten etter en dykker tur..

1984 startet eg som sjølvstendig, og noen fantastiske år, med opp til 80 topp dyktige menn å kvinner, var på det meste ansatte i våres firma Stand By Service as.

Mange snakker fortsatt om "Stand by" tiden..

Der vi dreiv med skipsreperasjoner,bygg og anlegg,kraftstasjoner,rørgater, sandblåsing og maling.. en fantastisk tid.

Vi var over  "alt" og vi hadde Kunder som Hydro, Statoil, Kværner, Ulstein ..rederier, bønder, fiskeindustri…

Et fantastisk rikt arbeidsliv, eg fikk innsyn i det meste av norsk næringsliv.

Elektrolyse, de første roboter..etc

Oppdrag i utlandet, Singapore, Skottland, for canadisk etc.

I 88 ble eg pappa for første gang, og livet tok en liten vending, måtte være litt mere hjemme og det ble barn nr.2.

1991 kom nedturen og vi som mange andre ,måtte kaste inn "håndkledet", og nedturen var bratt. Taps talla var store..

Eg fortsette alene en periode, og tok med noen dyktige enkelte ganger på prosjekter.

Eg startet en kafe/fastfood/pizza restaurant, en erfaring ikke ville ha unnværet. Fantastiske kunder og det bare øket på, til eg solgte.

I 97 ble eg pappa for 3 gang, med ny samboer ,  Jill.

Vi holdt ut 14 år sammen og er fortsatt gode venner.

Her vår sønn Nicolay, 23 år..nesten like gammel som pappa .

I 2000 kjørte eg og en kompis til Portugal, der vi tenkte å etablere oss.

Men eg endte i Danmark,der eg etablerte meg pga. Familie og min sønn som startet på skole.

9 år i Danmark,et fantastisk land og utrolige mange gode venner, eg savner dem ofte. Bare det å ta med hunden og fiskestangen ,og vandre på danske strender om aftenen,kjenne føn vinden..se dem spesielle molte fisken leike seg i strandkanten,opplyst av  måneskinnet ..må bare oppleves.

De utallige markeder,konserter, sommerland etc. Er helt unikt i Danmark.

Eg jobbet i et asfalt firma, i nesten 4 år, der eg gjekk under navnet "nordmannen", og alle viste hvem eg var.

Eg satte opp nytt asfalt verk, lærte å telle på dansk..og frese og legge asfalt.

En gang ble vi invitert på "have party" på Fyn,med over 700 gjester..og de aller fleste kom å  hilste på meg..var litt extra stas.

I 2009, bar det til Sverige og tilbake Norge, sveising av pæler på kaier og broer. Kjøpte meg noen gravemaskiner og kom i gang med gamle kunster, utgraving av tomter, planering av vei, fiber grøfter, muring etc.

I 2016 , ble eg pappa til Carl og på den måten fikk eg en fot i Kenya.

På shopping med pappa..

Vi reiste til kenya i 2018, der eg fikk en aha opplevelse.

Carl fikk klappe den..

Masaii og friheten, ville dyr og nærkontakt.

Et fantastisk land, og eg fikk et nytt kontakt nett som eg ikke trudde var mulig. Nye dører ble åpnet opp.. eg gjekk times vis i Nairobi, igjennom slummen  og i  exclusive områder..over alt kom folk å hilste å pratet.

Eg traff min nye kjæreste, Glory, som eg håper eg snart får se igjen.

En liten gåtur i Meru

Slik vandret eg på kryss og tvers i Nairobi.

Alltid nysgjerrige barn som spør om alt mulig..

Det å besøke et barnehjem, burde alle få oppleve. Det er spesielt, her var over 50 foreldreløse barn.

De kom en etter en å ville sitte på fanget, de søkte noe..Man får klump i halsen, det er tøft å forlate dem, og man føler seg ganske maktesløs.  All respekt til de som holder hjulene i gang,stort sett frivillige..

Vi feiret en bursdag der, hvor alle barna fikk gaver, kaker etc. En flott ide.Skulle eg ha penger til overs,vil eg besøke dem igjen.

Vippser (40310231) du og skriver "barnehjem" kan eg sende direkte til dette hjemmet,og pengene kommer trygt frem.

Her sammen med mitt bonus barn, og et nabobarn.

Her lærer min svigerinne, Kellen, meg å spise sugar cane. Dette er "lørdags" godteri for mange barn.

Guvernører, president Uhuru etc. Er blandt de eg kan kontakte direkte om eg ønsker.

Eg startet opp websiden Mpesaduka.com, som tilbyr gratis markedsføring og annonsering.

Siden øker hver dag, og er nå en av de større på computere. Flere og flere blir med..

Mpesaduka betyr Mobil Penge Butikk på swahili.

Eg hadde store planer om å få på plass et forbrenning anlegg, basert på mine kontakter og erfaringer. Planen er der fortsatt, der nå i februar fikk eg forespørsel om å sette opp et budget for å forbrenne 1000 tonn søppel pr. .dag.  vi jobber med saken..men eg skulle hatt litt kapital til å reise på møter..det klarer eg ikke nå.

Bildet her har kostet meg ca.5000 kroner,måtte ha med vepnet politi. Dandora er en av de største søppel fyllinger (dumping site) i Afrika.  Den øker med mellom 2 og 3000 tonn per dag. Om eg hadde fått disponert et større budsjett, kunne vi ha produsert strøm, karbon og gass. Vipps meg gjerne litt ,eg jobber opp mot politikere.

Eg reiste tilbake, og feiret jul der i 2018, langt oppe i fjellet Mount Kenya, i Meru sammen med min nye kjæreste. Dette var en annerledes jul "Langt fra alt" . Må bare oppleves..

Eg reiste på noen nye oppdrag i Norge, var i Tromsø å grov ned fjernvarme i byens gater, i Bodø på Elkem og på Nordmøre

Smøla i solnedgang.

Da eg forlot min kjæreste ,hadde eg aldri tenkt tanken på lockdowns og corona. Derfor har eg ikke kunnet reise tilbake, på over ett år, men har daglig kontakt og vi legger planer. Klart vi savner hverandre..det er tøft.

Men Eg lovde å hjelpe henne med utdanningen,og nå har hun også tatt sykepleier sekretær kurs…og går siste året på universitetet.

Det har vert veldig tøft å holde hjula i gang, men biter tenna sammen og satser på bedre tider.

Den siste tiden,har eg hatt oppdrag for et fantastisk flott firma på Sunnmøre ,slik at eg har klart å holde meg sånn noenlunde flytende.

Nå i 2020 dø min/vår far. Her et bilde av min sønn Carl ,det er nesten 80 år mellom dem her de sitter å diskutere.

Ja, folkens dette var litt oppsummering av mitt liv frem til 60 års dagen. Og nå som det er så populært å samle inn penger til noe.. rekker eg frem hånden ..om du har lyst å vippse meg en tier eller 2,så sier eg takk til den gaven.

De blir plassert på reise kontoen og nye spennende prosjekter i Afrika. Pengene går til å reise til Kenya,( så snart som mulig,) der eg vil fortsette å knytte kontakter og se om vi kan få til noe på mine gamle dager.

Eg har også  en drøm om å få på plass en gravemaskin og drive litt som Entreprenør i Kenya. Ser etter partnere og eller investorer, brikker er i ferd med å falle på plass.

Hadde en liten veninne på besøk,som syntes det var moro med å ta bilder.

Ja,det er ikke lett å summere opp livet sitt,tenke over godt å vondt, alt hva man kunne gjort annerledes,  og hva man ikke hadde hatt ,om man ikke tok tjangsen.

Sier på forhånd tusen hjertelig takk til all oppmerksomhet på dagen min, den 23 februar.

Kan fordele "kaffe og kaker" utover året og feire ned måte som de sier.

Takk for oppmerksomheten.

Med vennlig hilsen

Sigve Varholm

PS.ønsker du å gi Gave?

Ønskeliste..

Enklere å med noen kroner..?

Tlf og (vipps for gave) 403 10 231

PayPal Varholm@gmail.com

PS. Eg legger ut flere bilder,etterhvert som eg finner dem, så bare besøk bloggen igjen, seinere om noe er av interesse å se litt hva eg har styrt med.

Takk!

Mvh

Sigve Varholm

+4740310231

Husk å melde deg på nyhetsbrevet og hold kontakten med oss. Nå etterhvert en stor website men mye computer ,spill og deler i Kenya/Afrika.  Støtt oss.

Gi kommentar under- give comments under